حقوق قضایی

حقوق قضایی
اطلاعات حقوقی
آخرين مطالب
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حقوق قضایی و آدرس hoghoughsabt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فاوت جرم سیاسی و جرم علیه امنیت ملی


آيا جرم عليه امنيت ملي همان جرم سياسي است يا اينکه ميان اين دو تفاوت وجود دارد؟ مسلما پاسخ منفي است. جرايم اقدام عليه امنيت کشور که در پاره‌اي از موارد در لسان شهروندان يا علماي حقوق از آن به عنوان جرم سياسي ياد مي‌شود داراي بينش، نگرش و ضوابط متفاوتي با جرم سياسي است.


اصل 168 قانون اساسي درباره جرم سياسي چنين مقرر شده است که رسيدگي به جرايم سياسي و مطبوعاتي علني با حضور هيات منصفه در محکمه دادگستري صورت مي‌گيرد و نحوه انتخاب شرايط و اختيارات هيات منصفه و تعريف جرم سياسي با قانون است. متاسفانه بعد از گذشت سي و اندي سال از تصويب قانون اساسي تاکنون تعريف جرم سياسي ميسر نشده است. هرچند لايحه‌هايي جرم سياسي تنظيم و در مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان مورد بحث و گفت‌وگو واقع شده است اما نهايتا تصويب نشده است. براي تقريب ذهني بايد گفت که در ماده 1 لايحه تقديمي وزارت دادگستري جرم سياسي اين گونه تعريف شده است: اقدام مجرمانه‌اي که بدون اعمال خشونت توسط اشخاص حقيقي با انگيزه سياسي يا به وسيله گروه‌هاي سياسي يا قانوني عليه نظام سياسي مستقر و حاکميت نظام جمهوري اسلامي ايران يا عليه حقوق سياسي و اجتماعي شهروندان انجام شود؛ مشروط بر اينکه انگيزه ارتکاب آن منافع شخصي نباشد.


به طور کلي مکاتب و نظريه‌هاي سياسي و اجتماعي نيز از بزه سياسي تعاريف متعددي کرده‌اند که با توجه به همه تعاريف صورت گرفته مي‌توان نتيجه گرفت جرم سياسي عملي است که با نظم سياسي حاکم در يک کشور سازگاري ندارد و هدف مجرم سياسي يا مرتکب جرم سياسي به طور آشکار يا پنهان زير سوال بردن حاکميت موجود در جامعه است.


در يک جمع‌بندي مي‌توان گفت چون جرم سياسي تعريف نشده است؛ حسب وحدت ملاک قوانين مصرحه در قانون مجازات اسلامي هرگونه اقدامي که به نحوي از انحا لطمات آن متوجه تماميت ارضي کشور، منافع و مصالح نظام، تماميت منافع اقتصادي و سياسي، حاکميت و نهايتا آسايش و آرامش عمومي شود جرم اقدام عليه امنيت کشور توصيف مي‌شود. در نهايت چون مصداق تفاوت و تمايز في مابين جرم اقدام عليه امنيت و جرم سياسي ميسور نيست، هرگونه اقدام عليه امنيت کشور به هر بهانه اعم از اصلاح، اقدام سياسي و ... از مصاديق بارز اقدام عليه امنيت ملي کشور تلقي و مرتکب با مجازات سنگين مواجه خواهد شد.

 

منبع : روزنامه حمايت - يکشنبه - 9/4/1392


برچسب‌ها: جرم سیاسی, جرم علیه امنیت, اصل 168 قانون اساسی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





: مرتبه
[ شنبه 11 مرداد 1393برچسب:, ] [ 18:48 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
ترمينولوژي حقوق
امکانات وب
وب سايت حقوقدانان جوان ايران

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: